Výhody středomořské stravy

https://www.bardi.cz/vyhody-stredomorske-stravy/olej/

Co je středomořská strava

Středomořskou stravu konzumují národy hraničící se Středozemním mořem jako Itálie, Francie, Řecko a Španělsko. Obyvatelé těchto zemí mají velice zdravé životní návyky.

Tip: zklidněte se, nespěchejte a užívejte si radost ze života

olej

Základní principy středomořské stravy

Základ jídelníčku tvoří dostatek čerstvého ovoce a zeleniny, ořechy, ryby, mořské plody, olivový olej, lehká masa, luštěniny a celozrnné výrobky. Zapomínat nesmíme ani na pitný režim a v menším množství červené víno. Na talíři naopak moc často nezahlédnete červené maso a mléčné výrobky. Ještě je nutné podotknout, že stolování si umí jižané opravdu užít. Schází se ve velkém počtu, hlasitě debatují a u toho si vychutnávají nejrůznější dobrůtky.

Tip: omezte sůl a cukr. Místo toho vsaďte na koření a bylinky

Olivový olej účinky

Prim ve středomořské kuchyni hraje kvalitní olivový olej. Ten je bohatý na vitamín E a A, dále polyfenoly. V menší míře obsahuje železo a měď a ve stopovém množství sodík, draslík, zinek a hořčík. Výčet pozitivních účinků na naše zdraví je velmi široký. Z těch nejzásadnějších můžeme zmínit:

  • snižuje riziko vzniku cukrovky
  • udržuje zdravé srdce
  • snižuje krevní tlak
  • pomáhá snižovat cholesterol
  • bojuje proti neurodegenerativním onemocněním
  • má pozitivní vliv na činnost trávicí soustavy
  • zpomaluje stárnutí
  • slouží jako antioxidant
  • chrání před autoimunitními onemocněními
  • udržuje zdravé kosti

Tip: olivový olej se hojně používá i v kosmetice, udělejte si z něj zábal na vlasy

strava

Nevýhody

Z hlediska zdravé životosprávy nemá středomořská strava žádná negativa. Jen můžete mít problém sehnat přes zimu lokální čerstvé ovoce a zeleninu. Přirozeně je toho méně. A jelikož se dbá na vysokou kvalitu potravin může být tato strava celkově nákladnější.

Příklad jídelníčku

Snídaně: celozrnný toust s avokádovou pomazánkou a volským okem

Svačina: hrst ořechů, pomelo

Oběd: kuřecí roláda plněná špenátem a mozzarelou, pečené batáty

Svačina: ovocný salát, celozrnné sušenky

Večeře: grilovaná treska, zeleninový salát s dresingem z olivového oleje